Welk laaghangend fruit heeft direct impact op de groei van jouw bedrijf? Benut deze 7 tips.
Je bent tevreden over je marketingplan, trots op de lopende campagnes en blij met je geweldige werknemers. Toch kun je op korte termijn een boost in de verkoopresultaten goed gebruiken. Slimme ondernemers weten wat het laaghangend fruit is dat direct impact heeft op de groei van het bedrijf.
Benut deze 7 tips en geef de verkoop een extra impuls.
1. Haal meer uit je bestaande klanten (wordt vaak vergeten)
Besef het volgende: De kans op verkoop aan een bestaande klant is 60-70% en de kans op verkoop aan een nieuwe prospect is 5-20%. Het kost 6-7 keer meer om een nieuwe klant te werven dan een bestaande te behouden. Waar kun jij je bestaande klanten nog meer van dienst zijn? Mis niet de kans om je tevreden klanten naar hun behoeften en wensen te vragen en waar mogelijk te helpen met een oplossing. Deze nieuwe omzet kost je minder geld, energie en tijd. Ga tegelijkertijd wel door met acquisitie en leadopvolging.
2. Volg eerdere voorstellen op
Neem tijd om voorstellen op te volgen waarvan je (nog) geen antwoord hebt gekregen. Je zult zien dat partijen om welke reden dan ook er niet op zijn ingegaan. Wellicht vanwege andere prioriteiten of jouw voorstel ligt nog bij een andere collega ter bespreking. Als ze in het verleden met je wilden praten, staan ze waarschijnlijk ook vandaag nog open voor contact. Je zult zien dat je enkele (k)oude contacten in klanten converteert.
3. Reageer sneller op leads
Verbeter de reactietijd op leads. Als iemand een formulier op jouw website invult of een e-mail stuur voor informatie, heb je geen reden om deze lead langer dan een dag of zelfs dagdeel te laten wachten. Besef dat jij vaak niet het enige bedrijf bent waarmee contact is gezocht. Driekwart van de klanten koopt bij de eerste reageerder.
4. Breng jouw verkoopproces in kaart
Leg jij je verkoopproces vast? Zo nee, je bent niet het enige bedrijf die het proces niet documenteert. Er bestaat een direct verband tussen effectief pijplijnbeheer en sterke omzetgroei. Volg daarom ook alle de stappen in jouw verkoopproces (op). Verstuur ook daadwerkelijk de geplande e-mails, bel na en leg feedback vast. Bedrijven met een formeel verkoopproces genereren meer omzet.
5. Bel potentiële klanten vaker
Maak telefoongesprekken een onderdeel in het verkoopproces. Veel gaat online en vaak geautomatiseerd, waardoor minder wordt gebeld. De ervaring leert dat de traditionele telefoontjes als onderdeel van het leads-opvolg-proces, je betere resultaten levert.
6. Laat huidige klanten doorverwijzen naar jou
Klanten die je via verwijzingen krijgt, zijn zowel loyaler als waardevoller dan andere klanten. Zorg er sowieso voor dat je klantenservice geweldig is die jouw huidige klanten koestert en bindt, terwijl je hen verleidt om nieuwe klanten te verwijzen naar jou.
7. Stop met tijdverspillende klanten
Samenwerking met moeilijke klanten die voor stress zorgen in jouw bedrijf, ben je liever kwijt dan rijk. Klanten laten gaan die voor omzet zorgen, is geen gemakkelijke keuze. Ga voor jezelf na of de vrijgekomen tijd en energie voor een nieuwe ideale klant of zelfs meer kan zorgen. Mocht dit lukken dan ben je de weg ingeslagen naar minder energiezuigers en naar meer droomklanten.
Ben je enthousiast? Heb je vragen over slimme marketing?
Boek een brainstorm met Jouw
Marketingpartner, krijg antwoorden en nóg meer inspiratie! O ja,
het is nog gratis ook.