Jouw Marketingpartner: POP Marketing? Point-of-Purchase Marketing in het kort

Wat is point-of-purchase marketing? Er zijn veel effectieve strategieën om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, in de winkel of op een website.

Deze marketingtactieken zijn relatief goedkoop en uiterst effectief. Point-of-Purchase (POP)-marketing verwijst naar alle acties en uitingen gericht op potentiële klanten op het moment dat ze een aankoopbeslissing nemen. Neem deze tactieken op in jouw marketingplan en zie je omzet direct groeien.

Neem deze tactieken op in jouw marketingplan en zie je omzet direct groeien.
1. POP-display

Hoe meer klanten jouw producten opmerken, hoe groter de kans dat ze kopen. POP-displays kunnen alles omvatten, van gekleurde labels dicht bij de kassa tot aan hele bouwwerken rondom een product op toegankelijke locaties. Ruim 50% van alle definitieve aankoopbeslissingen wordt in de winkel genomen, zelfs als iemand online een product heeft onderzocht, dus een verhoogde zichtbaarheid tijdens deze besluitvormingsperiode is van onschatbare waarde voor het verhogen van de verkoop.

2. Locatie, locatie, locatie

Je doet er goed aan om altijd goed na te denken voordat je artikelen in de winkel plaatst of aanprijst op jouw website. De juiste locatiekeuze is een gemakkelijke manier om de verkoop te verhogen, vooral van items met hoge winstmarges. Plaats kleine impulsartikelen zoals snoep en tijdschriften bij de kassa waar klanten vaak in de rij wachten, items op ooghoogte vallen meer op dan items die hoger of lager zijn geplaatst en items voor kinderen plaats je uiteraard op hun ooghoogte.

3. Hands-on ervaring

Door klanten een directe ervaring te geven met het gebruik van jouw product, is de kans groter dat ze iets kopen. Deze strategie is een manier om de aandacht te trekken en ook handig om jouw product in een context te plaatsen waar klanten het bezit ervan kunnen visualiseren. Denk aan paskamers voor kleren, spiegel voor brillen en juwelen, proeverijen voor drank en eten, geurtesters

4. Cross-marketing

Cross-marketing is een verkooppuntstrategie die voorstelt producten met een relatie of die je samen gebruikt dicht bij elkaar te plaatsen. Het is zeer effectief en een kleine moeite om kurkentrekkers naast flessen wijn, citroenen naast vis of zonnebrillen bij de badpakken te plaatsen. Klanten kennen de relatie maar denken er misschien niet over na ter plekke. Op jouw website kun je bij het afrekenen de aankoper verleiden met gerelateerde artikelen of aangeven dat kopers van dit product A ook vaak product B kopen.

Vragen? Wil je meer weten over slimme marketing?

Boek een brainstorm met Jouw Marketingpartner, krijg antwoorden en nóg meer inspiratie! O ja, het is nog gratis ook.

Inspiratiebron