Jouw Marketingpartner: 8 redenen waarom jouw bedrijf niet groeit

Het perfecte businessplan, een sterk klantenbestand en geweldige werknemers. Toch zijn de cijfers elk jaar hetzelfde.

Waarom groeit jouw bedrijf niet? Hier zijn enkele van de meest voorkomende redenen voor langzame tot geen groei. Zie jij wat jij kunt veranderen om je bedrijf succesvoller te maken?

1. Missen jij en jouw werknemers vakkennis?

De juiste kennis en vaardigheden zijn essentieel om jouw bedrijf te laten groeien. Veel ondernemers en werknemers volgen gedurende hun hele loopbaan cursussen en opleidingen om op de hoogte te blijven in hun vakgebied. Zorg dat jij en je werknemers ook bijblijven. Bied je werknemers een jaarlijks opleidingsbudget aan en bespreek de mogelijkheden bij de opleiders.

2. Alleen focus op de grote klanten?

Grote afnemers en grote orders zijn duidelijk gunstig voor elk bedrijf en deze verkopen zijn essentieel voor de groei. De focus op dit soort klanten kan wel het succes van jouw bedrijf beperken. Bedrijven komen in zwaar weer als een of twee van de grootste afnemers wegvalt. Richt je aandacht ook op bestaande klanten en nieuwe (kleinere) klanten om jouw organisatie organisch te laten groeien.

3. Veel ideeën, weinig plannen?

Veel ondernemers denken groot en creëren voortdurend nieuwe ideeën. Dit is een geweldige kwaliteit en kracht om te hebben, maar goede ondernemers focussen op enkele van die ideeën en plannen hoe ze die op een praktische manier kunnen realiseren. Blijf creatief en ontdek welke ideeën echt voor jou en je bedrijf zullen werken.

4. Heb jij specifieke doelen?

Als je wilt dat jouw bedrijf groeit, maak dan jaarplannen, stuur eventueel bij en werk deze uit. Als je gewoon blijft werken zonder na te denken over waar je als ondernemer volgend jaar staat, blijf je op dezelfde plek als waar je nu bent. Maak een strategisch jaarplan voor waar je met jouw bedrijf naartoe wilt en hoe je die doelen gaat bereiken. Wat is het punt op de horizon, wat zijn de maandelijkse doelen, wie heeft welke deadline en deel tussentijds de resultaten. Ben je goed op weg?

5. Wie zijn je huidige klanten?

Goed dat je ook op zoek bent naar nieuwe klanten, maar vergeet de huidige en terugkerende klanten niet uit het oog. Zij zijn degenen die voor je huidige omzet zorgen en van grote invloed zijn op jouw groei. Doe er alles aan om bestaande klanten tevreden te houden, dan zullen ze zeker blijven.

6. Heb je een sterk marketingplan?

Zonder goed marketingplan laat je je meeslepen in de waan van de dag. Met een plan weet je wat jouw bedrijf uniek maakt, hoe je je producten of diensten afstemt op de verwachtingen van je klanten en wat de beste manier is om je producten en diensten in de markt te zetten. Met de heldere doelen kun je je focussen én gefocust blijven en weet je waar je als bedrijf naartoe wilt en laat je je niet afleiden door onbelangrijke zaken.

7. Doe je altijd hetzelfde?

Ondernemers blijven doen wat en hoe ze het altijd deden, omdat dit in het verleden wel succesvol was. Steeds hetzelfde doen en wel verschillende resultaten verwachten, rijmt niet met elkaar. Een koerscorrectie in groei vindt plaats wanneer je verandert wat je doet of hoe je het doet.

8. Doe je het liever zelf?

Alles zelf doen heeft vast lang goed gewerkt, vooral in de beginfase van het bedrijf. Dit is overduidelijk geen langetermijnstrategie en belemmert uiteindelijk je groeivermogen. Heb vertrouwen in je werknemers. Ook kun je denken aan het uitbesteden van (ondersteunend) werk. Overdragen, delegeren of uitbesteden geeft jou de energie en tijd om je met andere belangrijke zaken bezig te houden.

Extra voordelen van uitbesteden is dat je wordt bevrijd van alle stress van een wervingsproces, salarisverwerking, opleidingskosten, huur voor groter kantoor, extra investeringen in technologie en andere extra kosten.

Wil jij ook sneller groeien?

Ontdek de vele mogelijkheden die het uitbesteden van jouw marketing biedt. Boek een brainstorm met Jouw Marketingpartner, krijg antwoorden en nóg meer inspiratie! O ja, het is nog gratis ook.