5 stappen voor opschalen van Startup

Jouw bedrijf is jong, vernieuwend, maakt gebruik van de laatste technologie en is gericht op snelle groei. Jij voelt dat nú het moment is aangekomen om te stoppen met ‘een nieuw bedrijf’ zijn. Dat het tijd is om je startup op te schalen. Als marketingprofessional en ervaringsdeskundige sprak en werkte ik jarenlang met ondernemers die willen uitbreiden of dat inmiddels hebben gedaan. Don’t just talk the talk, you’ve got to walk the walk.

Zet je schrap voor de volgende fase, volg deze 7 stappen voor verdere groei!

1. Beantwoord eerst de vraag: is jouw bedrijf wel echt schaalbaar?

Je verwacht deze tip wellicht niet, maar wees eerlijk als je jouw bedrijf en jouw geweldige product bekijkt. Is jouw verdienmodel – dankzij technologie – schaalbaar? Weet je door marktonderzoek of er meerdere afnemers op jouw product zitten te wachten? Is je huidige team voorbereid op de (exponentiële) groei? Hebben je mensen daarvoor dat doorzettingsvermogen, dat eigen initiatief en die drive? Vele ondernemers gingen je voor en besloten dat het toch beter is om een klein én succesvol bedrijf te blijven. Ook dat is een strategische beslissing.

2. Benoem de kern van jouw bedrijf.

Identificeer jouw kernproducten, klanten en marketingkanalen voordat je jouw bedrijf naar een hoger niveau gaat tillen. Speelt jouw product feilloos in op de behoefte van de markt (product market fit)? Weet je wie jouw belangrijkste klanten zijn? En welke marketingkanalen bieden de beste ROI?

Is succesvolle leadgeneratie een van jouw grootste marketinguitdagingen? Ken jij in detail jouw ideale klant? Ontdek de startup ProspectingPros.nl, voor meer gekwalificeerde leads door slimme prospecting.

3. Automatiseer en besteed uit zoveel je kunt.

Probeer alles wat arbeidsintensief is te automatiseren of uit te besteden. Denk daarbij aan de salarisadministratie, marketing, trainingsvideo’s voor nieuwe medewerkers, facturatie, juridische kwesties, klantenservice, schoonmaken van kantoor, etc. Hierdoor kun jij je 100% focussen op de kernactiviteit van je ​onderneming. Wanneer je eenmaal flink opgeschaald bent, kun je overwegen om een paar van die diensten weer in huis te halen.

Ook interessant: 9 voordelen van marketing uitbesteden op een rij.

4. Geef speciale aandacht aan productontwikkeling, uitgaven en personeelswerving.

Bij het automatiseren en outsourcen van je bedrijfsvoering tijdens je opschalingsproces is het cruciaal dat je focus houdt op productontwikkeling, de uitgaven en personeelswerving.

➭ Productontwikkeling: pak tijdens het opschalen niet te snel door met toevoegen van extra functies of gerelateerde producten. Zorg ervoor dat je in één ding beter bent dan je concurrenten, voordat je nieuwe dingen gaat ontwikkelen.

➭ Uitgaven: let op dat je bij extra investeringen jouw uitgaven wel richt op de groei van je bedrijf en zo min mogelijk op randzaken.

➭ Personeelswerving: probeer tijdens het opschalingsproces niet te veel werknemers in dienst te nemen. Definieer van tevoren duidelijk de toekomstige rollen, verantwoordelijkheden, doelstellingen en ook de bedrijfscultuur die je voor ogen hebt. Speel ook meer in op (buitenlandse) professionals die alleen op afstand werken. Want de kans is groot dat tijdens en na deze covid-19 pandemie remote werken voor een belangrijk deel de nieuwe standaard voor werknemers wordt.

5. Werk naar het moment toe dat je bedrijf zonder jou kan.

Als jij je bedrijfsvoering hebt gestandaardiseerd, geautomatiseerd en zelfs gedeeltelijk uitbesteed, dan zou het bedrijf zonder jou verder moeten kunnen. De processen zijn begrijpelijk en eenvoudig uitvoerbaar, zodat nieuwe medewerkers direct weten wat te doen. Ook hier geldt dat je je volledig bezig kunt houden met ondernemen en je zo focus kunt houden op datgene wat echt belangrijk is. Immers; je werkt continu áán, en niet ín jouw bedrijf.

6. Raadpleeg ondernemers die jou zijn voorgegaan.

Ontdek de valkuilen en verzamel nuttige tips van mede-ondernemers, voordat je begint. Je leert ontzettend veel van ondernemers die al een opschalingstraject hebben meegemaakt. Met positief resultaat, dan wel met een minder positieve uitkomst. Dat laatste is misschien wel nóg waardevoller. Gebruikte en succesvolle strategieën bieden namelijk geen garanties. Vraag het direct in je netwerk en je zult verrast zijn hoeveel relaties bereid zijn tijd voor je vrij te maken om je te helpen.

7. Investeringen nodig? Ontmoet investeerders al in een vroeg stadium.

Je zult merken dat een opschalingstraject meer investeringen gaat vragen dan je hebt begroot. Met de groei van je bedrijf is het moeilijk voorspellen wat precies de bijkomende kosten gaan worden. De ondernemers die je bij punt 6 gaat spreken, zullen de vuistregel vast beamen: het duurt twee keer zo lang en kost twee keer zoveel als gepland. Maak kennis met investeerders en durfkapitalisten, onderhoud goede relaties met hen. Voor het geval je meer investeringen nodig hebt. Laat je niet verrassen en zorg ervoor dat je in een vroeg stadium jouw strategisch plan panklaar hebt.

Wil jij ook sneller groeien?

Ontdek de vele mogelijkheden die het uitbesteden van jouw marketing biedt. Boek een brainstorm met Jouw Marketingpartner, krijg antwoorden en nóg meer inspiratie! O ja, het is nog gratis ook.