“Zo verdient opkoper in lockdown toch geld aan zijn winkelvoorraad”. Met plezier deelde een vriendin een krantenbericht over haar ondernemende broer.
Deze slimme Amsterdamse ondernemer verdient goed geld aan zijn gigantische voorraad, terwijl zijn winkels al weken potdicht zijn. Hij blijft ongestoord inboedels, restpartijen, winkelrestanten en prullaria opkopen. De spullen staan nu opgestapeld tegen het plafond, maar er komt geen cent binnen en zijn werknemers moeten ook gewoon betaald worden.
Toch bedacht hij een manier om aan zijn voorraad te verdienen …
Laat je inspireren door zijn creatieve oplossing en 4 andere ideeën:
1. Voucher voor later met verdubbeld tegoed (Gideon)
… Opkoper Gideon’s manier om aan zijn voorraad te verdienen totdat hij het kan verkopen in zijn winkels, is verrassend eenvoudig en effectief. Hij biedt namelijk mensen een soort belegging, die wordt uitbetaald in de vorm van een winkeltegoed. Elke euro tegoed is in de winkel het dubbele waard wanneer de luiken weer open mogen. Hij plaatste zijn idee op de Facebook bedrijfspagina met 16.000 volgers en zijn ‘fans’ reageerden massaal. Binnen een week haalde hij al 60.000 euro op (inmiddels 100.000 euro!).
➭ Ik ben blij verrast over hoe hij samen met zijn vaste klanten een positieve draai weet te geven aan deze misère. Een echte win-win voor zijn werknemers en zijn fans. Hoe kan zijn denken buiten de gebaande paden jou inspireren?
2. Telemarketeer verhuren? Klant opleiden tot telemarketeer! (Vendere)
Zie hier nog een inspirerend voorbeeld van outside of the box-denken uit mijn eigen netwerk. De directeur van Vendere, expert in telemarketing en telesales, merkte dat kleinere klanten minder budget vrijmaakten om telemarketeers in te huren. Helaas een logische gedachte in deze onheilspellende tijden, maar toch schakelde deze slimme ondernemer snel om met een nieuwe dienst deze klanten te behouden. Voor een kleiner budget komen klanten zelf of hun medewerkers langs voor een meerdaagse training waarin hen alle kneepjes van het vak van de kwalitatieve telemarketeer wordt bijgebracht. De resultaten zijn veelbelovend. Zijn eerste afnemer genereerde meteen nieuwe gekwalificeerde leads en omzet, dus deze zet had hij niet willen missen. Dit bevestigt meteen de stap om verder in te zetten op de Academy.
➭ Hopelijk doet dit bij jou een belletje rinkelen. Wat kan jij aanpassen in je bedrijfsactiviteiten, zodat jouw bedrijf gezond kan blijven in en na deze recessie?
Is jouw organisatie ook op zoek naar meer gekwalificeerde leads? Ontdek nu slimme prospecting en boek een gratis demo bij ProspectingPros.nl.
3. Van stroom op kermis naar stroom vanaf daken (Homan)
Begin deze maand hoorde ik op BNR-radio een inspirerend voorbeeld van een ondernemer die net als bij het callcenter zijn huidige kennis en vaardigheden inzet buiten zijn kernactiviteiten in een nieuwe service. Eigenaar Peter Homan verzorgt met Homan Elektrotechniek de stroomvoorzieningen op kermissen en zijn omzet kreeg in 2020 logischerwijs een klap. Noodgedwongen kwam hij op het geweldige idee om zijn werknemers met wat omscholing op pad te sturen als zonnepanelenleggers. Immers, hij had al de technische kennis van elektriciteit, ladders, hoogwerkers en collega’s zonder hoogtevrees in huis. Het nieuwe bedrijf Homan Solar zag het licht en inmiddels heeft Peter Homan negen nieuwe mensen mogen aannemen.
➭ Luister hier de uitzending terug in de BNR-podcast Doorpakkers #31.
(Inter)nationaal zijn nog talloze creatieve ideeën ontstaan, de een nog verrassender dan de ander. Ik benoem er twee, de ene om zijn eenvoudige karakter en de ander om de impact die het heeft op personeel, locatie en eetbeleving.
4. Baan kwijt? Auto probleemloos terug (Hyundai)
Terug van weggeweest. Hyundai herhaalde in 2020 zijn succesvolle promotie van tijdens de financiële crisis in 2009. Toentertijd speelde de marketingafdeling slim in op de grootste angst van potentiële klanten: de vrees om hun baan te verliezen. De belofte: kopers mogen hun nieuwe auto inleveren, wanneer ze hun baan binnen een jaar verliezen. Daar raakte Hyundai de juiste snaar, want hierdoor steeg in 2009 de verkoop van de Hyundai Sonata met 85 procent! Vanuit hetzelfde simpele principe belooft Hyundai in deze crisis tot zes maanden betalingen voor nieuwe eigenaren van een (lease)wagen die hun baan verliezen. Ik ben benieuwd naar hun omzetcijfers in deze recessie.
➭ Welke simpele wijzigingen kun jij in jouw marketingactiviteiten op het gebied van prijsstelling en/of promotie doorvoeren om klanten te binden?
Ook interessant: 9 voordelen van marketing uitbesteden op een rij.
5. Restaurants met 100% bezorging (Virtuele keukens)
Nederlandse restauranthouders kunnen niet wachten tot het moment dat ze weer klanten mogen ontvangen in hun restaurants. Tegelijkertijd zijn er de nieuwe ‘ghost kitchens’, de virtuele keukens met eigen online menu’s en vermeldingen op de bezorgsites, waarvoor het opheffen van de lockdown juist negatieve invloed kan hebben op het aantal afnemers.
➭ We zullen zien hoe aantrekkelijk het blijft om in het nieuwe normaal een keuken zonder zit-/eetgedeelte te runnen! Euromonitor voorspelt dat de wereldwijde markt voor ‘ghost kitchens’ gaat groeien naar één biljoen dollar in 2030.
Hopelijk hebben de verschillende creatieve ideeën je net zo geïnspireerd als ze dat voor mij doen. Als ik interessante innovaties en oplossingen zie waarmee bedrijven zich succesvol aanpassen in deze roerige tijden, dan zal ik ze hier aanvullen.
Enthousiast? Heb je vragen over slimme marketing?
Boek een brainstorm met Jouw
Marketingpartner, krijg antwoorden en nóg meer inspiratie! O ja,
het is nog gratis ook.